به منظور برگزاری بازی های المپیک تابستانی ۲۰۰۸، مسئولان فرودگاه بین المللی پکن، ترمینال ۳ را به این فرودگاه اضافه کردند که یکی از بزرگترین ترمینال های فرودگاه جهان محسوب می شود. نورمن فاستر طراح انگلیسی وظیفه طراحی و تکمیل ترمینال ۳ را طی چهار سال بر عهده داشته و در راستای تحقق این هدف از هنر فنگ شویی بهره برده است. سقف فرودگاه پکن حالتی کاملا آیرودینامیک داشته و از شکلی اژدها گونه برخوردار است. استفاده از رنگ و نمادهای سنتی قرمز و طلایی چین در ساخت این فرودگاه مورد توجه قرار گرفته است. این ترمینال از چشم اندازی زیبا و سقفی واحد بهره می برد. نورگیرهای خطی نیز به خوبی از نور روز استفاده کرده و مسافران با عبور از این ساختمان شاهد تغییر رنگ از قرمز به زرد خواهند بود.
کاراسکو فرودگاهی متعلق به بخش خصوصی بوده و توسط پوئرتا دل سور مدیریت می شود. این فرودگاه برای افزایش ظرفیت و ایجاد رشد تجاری و گردشگری در مناطق اطراف مونته ویدئو پایتخت اروگوئه احداث شده است. سقف بیرونی کارسکو با الهام از چشم اندازهای طبیعی اروگوئه ساخته شده و نه تنها نقطه عطفی در طراحی و معماری محسوب می شود بلکه همانند یک تندیس و مجسمه بسیار زیبا به نظر می رسد.
فرودگاه دنور که در سال ۱۹۹۶ آغاز به کار کرده است معمولا به عنوان بهترین فرودگاه آمریکای شمالی از سوی مجله بیزینیس تراولر انتخاب می شود. ایجاد تعادل میان امنیت پرواز و تجربه ای لذت بخش از جمله عوامل موثر در این زمینه است. سقف ترمینال فرودگاه دنور با الهام از چادرهای سفید سرخ پوستان ساخته شده است. کرتیس فنترس طراح آمریکایی تا حد ممکن استفاده از انرژی های پاک را در این فرودگاه مورد توجه قرار داده است. استفاده از پنل های خورشیدی و همچنین به کار بردن موادی در سقف که ۲۰ درصد از نور خورشید را در تابستان جذب کرده و به حفظ گرما در زمستان کمک می کند از جمله اقدام های صورت گرفته در این زمینه است. طی سال ۲۰۰۹ عملیات بهسازی در فرودگاه دنور انجام شده و به سیستم بازیافت مجهز شده است.
4- فرودگاه بین المللی اینچئون، کره جنوبی
قابل توجه ترین مشخصه سنت اگزوپری دو قوس همگرای فولادی بوده که پرنده در حال پرواز را تداعی می کند. سانتیاگو کالاتراوا طراحی این ساختمان را بر عهده داشته و طراحی بال مانند به خوبی از نور روز برای روشنایی فضای داخل استفاده کرده است. اگرچه یک قطار پر سرعت با فرودگاه در ارتباط است اما رویای کالاتراوا برای مبدل کردن این منطقه به یک مرکز بین المللی با شکست مواجه شد.
مالویناس در نزدیکی دریاچه تیرا دل فوئگو واقع شده و زیبایی های آن تابع محیط طبیعی آن است. هواپیماها در هنگام فرود با فاصله کمی بر فراز کوه های آند پرواز کرده و با عبور از دشت های شمالی و تپه هایی هموار به سمت این فرودگاه می آیند. ساختمان شیشه ای مالویناس نور خورشید را بازتاب داده و چارچوب های چوبی داخلی از مشخصه های اصلی آن است.
طراحی مدرن و سنتی اسلامی در کنار یکدیگر به شکل گیری فرودگاه مراکش منارا انجامیده است. طراحی این فرودگاه بر عهده یک تیم طراحی به سرپرستی مرکز طراحی و معماری E2A که در کازابلانکا واقع شده، بوده است. ترمینال جدیدی در سال ۲۰۰۸ به آن افزوده شده است. در داخل طراحی لوزی شکل سقف با ستون های لوزی کاملا هماهنگ هستند. روکش صندلی ها و مبل های این فرودگاه از پارچه های سنتی مراکش است.
سنگاپور چانگی حاصل یک طرح بلند پروازانه و گسترش آن در سال ۲۰۰۰ است. در داخل استفاده از گیاهان طبیعی از ویژگی های بارز است. نورگیرهای این فرودگاه که به شکل بال پروانه هستند به خوبی برای روشنایی فضای داخلی استفاده شده و میزان حرارت توسط سنسورهای برنامه ریزی شده کنترل می شود. فضای سبز عمودی پنج طبقه ملقب به دیوار سبز تکمیل کننده عناصر طبیعی به کار رفته در این فرودگاه است.
9- فرودگاه ساندیکا بیلبائو، اسپانیا
10- فرودگاه بین المللی تمپل هاف، آلمان
برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:
شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:
بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .